Nokia 7.2 recension

Nokia 7.2 recension

Medan Google gärna håller fast med 12 megapixlar och låter programvara till det mesta av tunga lyft, är Nokia den senaste telefonmakaren för att göra bildkvalitet brute force med ett högt antal pixlar.

7.2: s huvudsakliga snapper är en enorm 48MP, med en extremt bred 8MP som fungerar som back-up och 5MP dedikerad djup-sensor till hands för bokeh-oskärpa. Det lovar också Zeiss-optik, tillsammans med en 20MP framåtvänd selfie-kamera.

Det enorma pixelantalet är lite vilseledande, eftersom kameran faktiskt använder pixelbinning för att knäppa 12MP-bilder. Mata det med mycket ljus så får du väl exponerade och detaljerade bilder, men de har en vana att verka alltför levande, med mättnad pressad till onaturliga nivåer. Detaljerna skärps också kraftigt.

Sammantaget tar det bilder som är något över genomsnittet för priset, men långt ifrån en Pixel 3a.

Det är också sant för det inbyggda nattläget, som tar sin söta tid att ta en bild i svagt ljus och inte kan behålla den typ av detaljer som du hittar i en dyrare telefon. Bilder som tagits med det extremt breda objektivet kan ofta sluta med en dramatiskt annorlunda färgbalans jämfört med huvudkameran, med en märkbar kvalitetsnedgång och en allmän mjukhet för varje skott, vilket innebär att den sparas bäst för de ögonblicken du inte har mer att flytta, men kan ändå inte riktigt passa allt i ramen på en gång.

Kameraappen är också trög att växla mellan huvud- och vidvinkellinserna. Det finns gott om alternativ att spela med i porträttläge, som använder 5MP-sensorn för att beräkna djup, men effekterna kan vara ganska aggressiva – och utan liveförhandsvisning måste du knäppa, granska, justera och knäppa igen om du gillar inte resultatet. Det är inte bättre att upptäcka fina detaljer än en rent programvarubaserad installation, så det känns som en onödig inkludering i en budgettelefon.

Nokia 7.2 bildgalleri