Recension: Dark Souls Remastered – Bli god igen

Recension: Dark Souls Remastered - Bli god igen

Bekännelsestid: Jag var inte precis entusiastisk med den när den lanserades 2011. Jag hade spelat, vilket jag var ganska hemskt på, men njöt långsamt av att ta mig igenom den. När spelet kom ut, utsågs det att det var lite mer förlåtande än, så jag var ganska hype att få ta händerna på det. Efter ungefär två timmar fann jag att jag hatade tanken på bränder eftersom det svarade på alla fiender som jag bara outtröttligt arbetat för att rensa, så jag lade ner den och kom aldrig tillbaka.

Lite visste jag att jag några få år senare på något sätt skulle förfina min förmåga att “bli god” när en vän till mig utmanade mig att spela, vilket jag var helt förälskad i. Snabbspolning fram till nu, och jag har slutfört platina-troféer i,, och Souls-liknande spel som, jag har choppat lite för att få tag på mig för att se hur jag nu gick med min ökade förmåga.

För att mildra det håller det fortfarande ganska bra idag. Historien om Gwyn och utforskningen av Lordran är lika intressant som den är förvirrande. Försöker hålla jämna steg med vem som är vem och som gjorde vad som kräver lite forskning och utforskning med nära samtal med NPC så att du kan hålla koll på vad som händer, men den gotiska mardrömmen väver en kryptisk berättelse om både sorg och triumf som fortsätter över uppföljare, vilket gör en av de mest minnesvärda franchiserna under detta decennium.

Omgjord med motorn, Anor Londo ser lika vacker ut här som i. Super läskiga områden som Tomb of Giants är lika spända med nyare belysningsalternativ, och Blighttown är fortfarande absolut helvete att korsa eftersom gift är dumt irriterande. Bossar som Chaos Witch Qualag har fått sina modeller och stavningseffekter uppdaterade enormt, så nu när hon svänger sitt svärd kastar det en eldnät som gör en redan skrämmande kamp ännu mer skrämmande. De uppdaterade bilderna är en enorm behandling jämfört med originalet, och du kommer att upptäcka att allt ser så bra ut att du skulle svära att det här spelet bara var ett år eller två. Dessutom får du sparka lappar från en klippa i HD. Plåster kan suga det och den jävelen förtjänade det.

Det kanske mest uppenbara som saknas jämfört med dess uppföljare är mängden varvtåliga bål du har tillgång till. är en mindre och mer ansluten värld, vilket innebär att du ofta hittar dig själv med Firelink Shrine som ditt nav för att gå från en plats till en annan. gjorde ett ganska bra jobb med Yarhams layout, och medan han använde sin Nexus för att knyta samman Boletaria kändes varje område som enskilda världar. Om du granskar originalet är det tydligt att det här kartläggningssystemet perfekterades.

mörka själar remastered

Medan grafiken verkligen gjorde den här remastern visuellt tilltalande, hjälper livskvalitetsförändringarna också att bli mer tillgänglig för dem som kanske har missat det första gången. Rullande är inte bra, men det är verkligen bättre än det var ursprungligen eller på PC-byggnaden. Nu kan du också konsumera saker mycket snabbare, vilket innebär att det tar några sekunder att äta en stack med Proud Knight-själar istället för som tio minuter tidigare.

Medan uppföljarna lade till andra saker som du kan vara vana vid, som att äta en mänsklighet för att omedelbart bli mänsklig igen, måste du återvända till brasan för att göra det eftersom det var en originalmekaniker som skulle ha känt sig felaktig om de hade bytt ut Det. är också den enda av de tre som låter dig tända brasan för att öka mängden Estus-kolvar du får när du vilar. De lade också till fler spelare per onlinesession som kommer att göra PVP-spelare nöjda, men det finns fortfarande massor av exploater som aldrig fixades så du kommer sannolikt att höra dessa spelare klaga mer än beröm.

Sammanfattningsvis är konsolspelare absolut i godo med den här omgjorda versionen av. PC-spelare, å andra sidan, skulle förmodligen göra bättre och uppgradera till remastern när det är billigt på Steam eftersom det inte finns mycket här som inte redan fixats med saker som DSFix eller HD Texture Pack. Hur som helst är det definitivt värt din tid att gå tillbaka till var det började och även om det här är ett spel som ursprungligen släpptes 2011 är det bättre än de flesta spel som släpptes 2018.

För fler spelnyheter och recensioner, kolla in: