Recension: Dead Cells – Inspiration föder otroliga zygoter

Recension: Dead Cells - Inspiration föder otroliga zygoter

Tillbaka på PAX East 2017 träffade jag Motion Twin och en glad man vid namn Sebastien Bernard som bar en härlig röd halsduk och med glädje visade mig den smarta sammansättningen han hade arbetat med medan jag slumrade runt Indie Megabooth. Jag visste absolut ingenting om när jag först tittade på det, men den grusiga, pixlade, men på något sätt avsiktliga och raffinerade konststilen fick genast min uppmärksamhet. Jag ska erkänna att välplacerade neonglöd alltid har fångat mitt öga, men var ett av de mest visuellt tilltalande spelen jag har sett på ganska lång tid.

Med det i åtanke var en smidig demo med stram strid men några uppenbara tekniska problem som gjorde mig lite skeptisk att den slutliga produkten skulle mäta upp till tävlingen. Slutprodukten har fortfarande några tekniska problem, men det är fortfarande en helt fantastisk upplevelse. Om du har tittat på trailern, berättar inte exakt vad det egentligen är. Låt mig klargöra: I likhet med huvudpersonen är det en sammanslagning av olika typer av spel kombinerade till en fantastisk produkt som absolut oser av personlighet och stil.

Jag har närmast jämfört det med, även om det inte är helt rättvist eftersom det inte tillåter dig att fortsätta din blodlinje. Det är super utmanande, även om jag inte skulle kalla det, eller någon annan av “omg detta är så svårt” typer av spel – faktiskt, det enda som har gemensamt med dessa titlar är att när du blir bättre blir du starkare och spelet blir lättare när du går vidare.

Att bli bra är verkligen något du måste göra i, men det finns fördelar med flera olika sätt att spela. Detta gör mycket givande, beroendeframkallande och kanske det mest givande som progression har känt i något spel jag har spelat på mycket länge. Du kan närma dig med den beprövade dungeon crawler-metoden, gå till 100% kartutforskning och hemlig upptäckt som du skulle ha, eller så kan du inse att du suger och börjar göra hastighetskörningar för att försöka hitta runorna som låser upp permanenta uppgraderingar.

Avvägningen vid snabbkörningsmetoden är att du hittar dörrar som innehåller en båtmassa med guld, celler och ibland ett vapen eller en statuppgradering så att du kan öka både din DPS och din hälsostång. Vapen är uppdelade i färger, eftersom Brutality använder rött och inkluderar vanligtvis dina närstridsvapen som svärd, dolkar, yxor och spartanskor som gör att du kan sparka människor i en vägg i ditt bästa Leonidas-intryck.

Survival använder grönt och består mestadels av Shields, medan Tactics-vapen är lila och innehåller saker som Bows och Fire Brands. Vapen vanligtvis en eller två av dessa färger för att beteckna vilken färdighet som ska nivåeras, men du kommer så småningom att hitta färglösa eller legendariska vapen som fungerar i vilken färg du har nivellerat högst.

När du kämpar dig igenom varje område kommer du ibland att plocka upp celler från fiender, som används för att permanent köpa uppgraderingar. På samma sätt som ritningar fungerar, om du överlever varje del av resan, kan du skicka in dina samlade ritningar mellan nivåerna, som du sedan kan låsa upp permanent som ett droppbart vapen med hjälp av cellerna.

Det finns också permanenta uppgraderingar som låses upp när du samlar in och låser upp ritningar. När du till exempel låser upp en viss mängd uppgraderingar eller ritningar kan du hitta Hunter’s Grenade på första nivån, som sedan låter dig kasta en granat som inte skadar en döende fiende.

döda celler

Lönen är att fienden kommer att gyta en elitfiende och när du har fått den ner till 40% hälsa kan du använda piskan som granaten förvandlas till för att fånga den som gör fienden till en sällsynt plan. Detta är en ganska cool funktion som normalt inte finns i dessa spel. Dessa elitfiender är brutalt utmanande, men precis som alla andra fiender har de ett attackmönster och du måste bara lära dig att hantera elitversionerna. är givande eftersom du uppmuntras att lära dig att hantera saker, annars kan även den enklaste fienden snabbt överträffa dig och avsluta din löp plötsligt.

Allt om egentligen bara skriker uppfinningsrik. Medan själva spelet inte är något du inte har sett tidigare, fortsätter den namnlösa karaktären att bo i ett lik och storma fiendens styrkor. Om du kan ploga dig igenom nivåerna och var och en av de fyra bossarna, belönas du med den slutliga bossens vapenplan och efterföljande genomspelningar gör att du kan skaffa bossstamceller, vilket ökar spelets svårighet. Det är inte precis en historia som slutar, men det finns inte riktigt en här och det är därför det är så bra – för att du kan komma in och bara ha det bra med det.

Körningar kan pågå i fem minuter eller flera timmar beroende på hur du närmar dig det. Det finns också massor av små interaktioner med miljön, som att utforska hål för kvarvarande byte, knacka på dörrar eller ha krypningar som berättar för dig att ge dem dina runor, bara för att din namnlösa soldat hoppar tillbaka i beredskap och ger honom en rasande långfinger. Något jag skulle vilja tro att många skulle kunna använda i sitt liv just nu. lyckas kopiera allt det inspirerades av, utan att känna sig rippad, utan hellre hyllar alla de stora innan den.

För fler recensioner, se till att kolla in: