Recension: Octopath Traveler - Old school cool

Karaktärsförmågorna och extrajobben ser till att det inte finns några “dåliga” karaktärer

Detta spel är en så visuell och ljudupplevelse

Det dåliga

Min tioåring kunde skriva en bättre historia

Du har ingen koppling till karaktärer eftersom de inte är tillräckligt detaljerade för att du ska bry dig

är en påminnelse om att Square Enix fortfarande kan krossa ett otroligt JRPG (japanskt rollspel) när det vill, men kan ha förlorat berättarkonsten under det senaste decenniet.

kontrollerar massor av lådor för de stackars själarna som har missat traditionella JRPG-spel. Det är också en mycket tydlig indikation på att Japan är lite ur kontakt med vad som gör en bra JRPG idag, för även om det träffar så mycket nostalgi att detta borde vara ett perfekt spel, saknar det viktiga element som verkligen kunde ha knutit samman hela upplevelsen . Nintendo och Square Enix har en vinnande kombination på sina händer, men den här utfördes inte hela vägen.

När det ursprungligen tillkännagavs, alla som brydde sig om JRPGs chomped på lite för att se ett projekt av Square Enix team som var ansvarig för, en av de bästa spelen någonsin. Efter lite namnosäkerhet och brist på info inledningsvis sköt mystiken i spelet upp med den första av några spelbara demos. Jag blev hyped för det, tydligen så var alla andra, för spelet är svårt att hitta i Japan och även på Amazon.

Vad är ?

berättar historier om åtta olika personer.

Nej, det finns egentligen inte mer i det uttalandet.

Där finns Olberic, den skamliga riddaren som förråddes av hans vapenbror. Cyrus, forskaren, som tvingas lämna sin utbildningsroll när han blir inblandad i kontrovers och han tar bekvämt möjligheten att spåra en försenad biblioteksbok. Therion är en världsberömd tjuv som har gjort farliga fiender över sina bedrifter och upptäcker nycklarna till en otrolig skatt. Ophilia är en adopterad prästinna som kastar tradition mot vinden för att hjälpa den enda familjen hon känt. Primrose är en ädelvänt exotisk dansare som har vänt ryggen till hennes rikedom och inflytande för att hämnas på de män som mördade hennes far. Det finns några andra mycket mindre intressanta karaktärer i Alfyn och Tressa, som förmodligen skulle återkomma sidquest-karaktärer i mer traditionella JRPG. Slutligen finns det H’aanit, jagaren som talar på gammal engelska och är på jakt efter sin gamla mentor. H’aanit är riktigt cool, Ophilia är förmodligen den traditionella huvudpersonen.

Med alla dessa karaktärer är den största uppenbara bristen i att ingen av de åtta karaktärsberättelserna ansluter på något meningsfullt sätt. Varje karaktärs berättelse är helt oberoende av en annan och endast ljusa teman och det underliggande onda binder de flesta samman. Varje gång interagerar de med varandra i små dialogscener som fyller i information om karaktärer. Till exempel valde jag H’aanit som min huvudperson och vid ett tillfälle börjar hon prata med Primrose om vad hon vill ha i en man. Det är ett intressant ögonblick för H’aanit är möjligen den starkaste jägaren i världen, men hon kommer bara att slå sig ner med en man som är starkare än henne, då antyder hon typ att hon skulle vara villig att hålla annorlunda företag tills dess. Det ger djup till karaktärer men tyvärr gör att du vill ha mer totalt sett.

Spel

bläckfisk resenär

Combat in är ungefär så traditionellt turbaserat som du kan få medan du kastar in några vändningar för att behålla sin egen identitet. Fiender med har styrkor och svagheter för olika vapen och element, vilket visas bredvid dem på stridsskärmen. När dessa svagheter avslöjas och används tar de inte bara mer skada utan har också försvaret tappat lite varje gång de träffas. När deras försvar når noll blir de trasiga och bedövade för en sväng, så att du kan lägga ner stora skador och använda specialkaraktärsfärdigheter.

Dessa karaktärsfärdigheter är det som hjälper varje karaktär att skilja sig från varandra. H’aanit har beastore, vilket gör att hon kan fånga vilda djur som Pokémon och använda dem i begränsad kapacitet senare i strid. Therion har tjuvfärdigheter, så att han kan stjäla från och debuffera fienden. Dessa färdigheter förbättras med varje BP-laddning du använder, som byggs upp när du gör enstaka handlingar i strid. BP låter dig också lägga ner tyngre skador eller utnyttja en fiendens svaghet för att bedöva dem för en sväng. Bekämpa är verkligen där lyser sitt ljusaste.

När du inte är i strid har dina karaktärer också speciella färdigheter som gör att de kan interagera med världen. Dessa färdigheter gör det möjligt för dem att rekrytera NPC för att göra sitt bud, bekämpa bybor, skaffa föremål eller få information om underfrågor och skatter. Medan varje karaktär har sin egen ”unika” vägåtgärd har de en motsvarighet på andra sidan den moraliska kompassen. H’aanit kan provocera en bybor i strid, medan Olberic kommer att utmana dem till en duell. Primrose förför människor att göra sitt bud, medan Ophilia ber dem att följa henne på sitt heliga uppdrag. Cyrus går hela Sherlock Holmes för att få information medan Alfyn ställer frågor. Tressa kan köpa speciella föremål medan Therion kan stjäla dem ur näsan. Det här är snyggt, men det finns bara riktigt fyra vägåtgärder och att använda de mer aggressiva alternativen ändrar aldrig hur saker och ting fungerar. Jag önskar att det fanns mer i detta system, eftersom konsekvenser och fördelar skulle få karaktärer med samma vägåtgärder att kännas mer intressanta och mindre som att du slösar bort en festplats.

bläckfisk resenär

Tecken har förmågan att senare stärka sin nuvarande uppsättning färdigheter med ett extra jobb när du går genom hela spelet. Dessa jobb kommer att ge ytterligare förmågor till karaktärer i strid för att göra dem mycket mer mångsidiga. Till exempel kunde jag ta en karaktär som Olberic, vars styrka är rakt ut fysisk skada och låta honom lära sig Runelord-jobbet som gjorde det möjligt för honom att kombinera sin styrka med elementära attacker. Jag har inte låst upp alla jobb ännu men det är roligt att leka med kombinationerna för att utplåna alla och göra dem så användbara som möjligt.

Presentation

Slutligen, när det gäller presentation, gör allt för att vara bäst. Det visuella är en sammanslagning av 16-bitars med 3D, ungefär som ett spel, medan strider använder en sidovy tilt-shift som är ganska otroligt. Soundtracket är helt otroligt, vilket ger djup till enkla konversationer och motivation till strider och spända scener. Jag älskade att besöka nya områden och slåss mot tuffa fiender samtidigt som jag upptäckte mer av varje karaktärs berättelse när jag behandlades med mer ögon- och örongodis när jag utvecklades. Med en begränsad omfattning känns världen så mycket mer robust med unika bilder och ett A + soundtrack som åtföljer det. Detta spel rivaler i presentationen ensam och det är det bästa spelet som någonsin skapats.

Som jag redan sa är ljudet otroligt och spelet har enastående röstverkande. Jag gillar verkligen Therion, Olberic och Cyrus röstspel och Primrose låter precis som jag skulle kunna föreställa mig. Deras arbete förstärker bara en otrolig upplevelse i spelet och du kan inte låta bli att bli hypad när Olberic skriker: “Mitt blad böjer sig” eller Therion ropar “Jag kommer för dig”, eftersom det inte bara är passar deras personligheter så bra men får dig upphetsad för den våg av skador du är på väg att göra.

Jag menar kolla in detta stridstema!

Sammanfattningsvis

Som JRPG faller det inte under vad jag anser förväntas av ett bra berättelsedrivet spel. Jag har slutfört hälften av karaktärshistorierna och det blir uppenbart att den underliggande historien om spelet inte är av hjältarna utan ondskan och deras gud som är i fängelsehålan efter spelet. En del av mig undrar om det ursprungligen var tänkt att vara ett spel eftersom de berättar hur huvudhistorien berättas känns väldigt lik de hackade och direkt indirekta berättelsemetoder som serier har lutat kraftigt på. Som jag nämnde tidigare verkar Ophilia hittills vara den enda personen vars historia går direkt mot kultists ondska som verkar påverka mycket av världens ondska. Å andra sidan kanske jag saknar något, men Primros berättelse är bara en hämnd och verkar inte binda till någon del av den övergripande historien. Jag skulle ljuga om jag sa att det under de ungefär 60 timmars spel jag inte kände mig mycket besviken.

är ett bra spel i ett fantastiskt paket med massor av bra idéer. Det ger mig verkligen hopp om att Nintendo och Square Enix tittar på framgångarna med och beslutar att göra detta till en pågående serie som löser problemen i berättande. Det verkar inte finnas någon anledning för att ett parti karaktärer ska interagera med varandra så mycket som ett slumpmässigt parti i en MMO skulle, eftersom det här är den enda stora fläcken på en annars underbar JRPG som borde vara på måste spela lista för alla som är ett fan av genren.

är tillgänglig för Nintendo Switch och kostar cirka $ 60.

För fler spelrecensioner, se till att kolla in:

De goda