Recension: Strange Brigade - Konstigt vackert men svagt spel

Tecken är tillräckligt unika för att du inte känner dig fast i att spela upp innehåll

Det dåliga

$ 50-spel, $ 35 DLC och det känns som en förhärligad $ 20-titel

Gun play är i bästa fall lös och är så integrerat i spelet att det kan vara frustrerande när man spelar solo

Mångfalden av fiender är faktiskt ganska intetsägande

är ett spel som överraskande sticker ut från mängden på många olika sätt. Tyvärr är många av dessa sätt inte något att skryta om.

På papper låter det som ett absolut upplopp. Du spelar som en av en handfull ostliknande b-filmtroper och bekämpar zombier och forntida ondska genom tempel och gravar när du ställer dina kulor och hjärnor mot de faror som väntar dig. Idén att spela med vänner medan man dödar B-filmmonster och lösa pussel låter coolt, men oförmågan att dubbla ner på något riktigt koncept skadar spelet.

I slutändan, i sin kärna, är en co-op tredje person shooter som har några pusselelement och massor av samlarföremål. Ingen av dessa samlarobjekt är för svåra att hitta och kan vanligtvis hittas med en halv-detaljerad genomkörning av ett område innan du går vidare. Pussel blir i slutändan en enkel fråga om mönsterlagring som slutar helt trivialt om man spelar med minst en annan person som är villig att kommunicera.

Skytteelementen kan använda lite arbete

Spelets skjutelement är dess största fråga. Om du kan, tänk dig att slå tre av de starkaste dryckerna du någonsin har haft och försök sedan skjuta något medan du håller en pistol i full armlängd från kroppen. Det är så som skytte känns.

Det är en bummer också för ett dåligt spel. Det är ett bra spel med riktigt dåligt utförda element. På en nivå av charm är det inte många spel i år som kan gå tå till tå med och det säger mycket. Det finns fyra (fem om du räknar den fria DLC-karaktären och sex om du räknar den första betalade) karaktärer som du kan spela som i och var och en har sin egen distinkta personlighet och förmågor.

Karaktärerna i Strange Brigade

Du har den grizzled soldaten som är dödlig och kall, hans förmåga är en explosiv tackling. Det finns den afrikanska demonjägaren som specialiserar sig på magi och AoE-attacker. Det finns en lycklig ingenjör som råkar vara lite av en knöl och också en rivningsexpert. Slutligen har du stort värde Indiana Jones som har styrkor i den mystiska sidan av saker och ett öga för hemligheter. Jag spelade för det mesta med Kirkland-märket Indy, men tillbringade tid med alla karaktärer också.

konstig brigad recension playstation 4

När ett fullt team är tillsammans är det som bäst. Behovet av att skjuta exakt negeras med korseld och karaktärer har förmågan att fokusera på sina övergripande styrkor. Spelet rör sig i en mycket snabbare takt och du kan ta en uppgift medan laget kämpar mot vågor av fiender. Jag känner att det här är spelet som Rebellion menade att det skulle vara. Ännu bättre, karaktärerna skämtar med varandra och de har vanligtvis något ganska underhållande att säga. Även här finns det en nackdel.

Saken med är att om det här var en billigare titel som kunde kosta något mer än ett prisvärt spel för mig och tre andra vänner att komma in i, kunde jag se att det här var en monsterhit. Tyvärr är det inte så eftersom spelet kostar $ 49,99 och sedan finns det ett säsongskort för $ 34,99. Det betyder att om fyra personer ville träffas och få ut det mesta av upplevelsen skulle vi prata om en kostnad på 340 dollar.

För att sätta det i perspektiv kan du köpa allt första års innehåll, och årskortet till samma pris. är bra och allt och har sin unika charm, men siffrorna stämmer inte.

finns på PlayStation 4, Xbox One och PC. En granskningskopia tillhandahölls för denna artikel.

Redaktörens rekommendation